– Det är svårt att vara SOS-operatör. Samtidigt som det krävs stor empati får detta inte övergå i sympati. Vi måste fatta snabba beslut – och besluten ska vara rätt. Om du inte har denna förmåga är det varken rätt gentemot oss eller mot medarbetaren själv. I arbetet som produktionssamordnare ingår att hjälpa utsedda handledare för nya operatörer under utbildningstiden.
– Man kan ofta inte riktigt föreställa sig vad det innebär att vara SOS-operatör. Vi ger dem möjlighet under utbildningstiden att lyssna på samtal och känna efter. Men det blir inte på riktigt förrän de kommit in i jobbet och själva förstår innebörden av vad som krävs.
KRÄVER VISST KÄNSLOREGISTER
Under den första tiden märks ofta om de som rekryterats är lämpliga för rollen. Det krävs en viss typ av person med ett visst känsloregister, menar Angelica Dahlström. Åldern är inte alltid avgörande men du bör ha varit med om några händelser i livet.
– Det kan vara svårt om du aldrig själv har upplevt motgångar, förlust eller sorg. Att bemöta trauma kan vara tungt om du inte är rustad för vad det kan väcka inom dig själv. Man behöver en viss erfarenhet eftersom det väcker känslor att jobba här.
Angelica berättar att hon genom åren har lärt sig mycket om sig själv och hur hon fungerar. Det är en insikt som gjort att hon kan jobba bättre, effektivare och träffsäkrare och vara tryggare i sin egen roll.
– Nya operatörer upplever ofta belastningen som stressande. Men det gäller att vara lugn och strukturerad för att göra rätt. Att skala bort stressen. När jag hör något sorgligt funderar jag på om det var något som jag hade kunnat göra annorlunda. Lita alltid på att du har gjort ditt bästa är mitt råd.
BRISTANDE RESPEKT FÖR 112
Angelica Dahlström upplever det frustrerande med fel inringande till nödnumret, samtalen som inleds med ”Detta är absolut inte akut...”.
– De respekterar inte nödnumret 112 och de respekterar inte sina medmänniskor. Tänk om du jobbar på ICA och dag efter dag beställer bananer men det ständigt kommer en hel hög äpplen i samma låda. Ring rätt! Det underlättar för oss. Om grannens hus håller på att brinna ner vill jag inte vara upptagen med någon annans nageltrång.
"Vi har ett bättre upplägg och en mer strukturerad utbildning med bättre förberedda handledare"
Under sommaren 2022 arbetade Angelica Dahlström till 100 procent som operatör för att täcka upp för samtalsbelastningen. Under 2022 rekryterades 299 nya operatörer och sjuksköterskor i syfte att stärka upp verksamheten ytterligare.
– Vi rekryterar på ett grundligare sätt. Under utbildningen finns större involvering av vårdkvalitet och en ökad satsning på coachning för effektivare samtal. Det känns bra och jag är övertygad om att vi kommer att uppnå en bra kvalitet. Jag tror på riktigt att vi går mot bättre tider. Det finns en ny energi i ledningen som gör att jag tror på en vändning. Vi har ett bättre upplägg och en mer strukturerad utbildning med mer förberedda handledare.
SLÄPPER INTE OPERATÖRSROLLEN
– Som arbetsgivare är SOS Alarm fantastisk. Men alla kan inte jobba med blåljusuppgifter och fatta på-sekunden beslut. Men det finns så många tjänster utöver hanteringen av 112, vi erbjuder ju även säkerhet och jourtjänster där det finns många spännande arbetsuppgifter. Själv kommer jag att ha svårt att släppa operatörsrollen helt.
Artikeln är ett utdrag ur årsberättelsen 2022, hela årsberättelsen finns att läsa här.