Larmcentral som kan hantera alla dina larm
Våra tjänster för Sveriges kommuner har en bredd som möjliggör ett mer effektivt nyttjande av de kommunala resurserna, samtidigt som det bidrar till en bättre lägesbild. Genom att låta våra kompetenta larmoperatörer stötta kommunens behov ökar tryggheten för invånarna.
Tryggare vardag i din kommun
De ekonomiska utmaningarna påverkar även förutsättningarna för att skapa en trygg och säker miljö för medborgarna. För att kunna öka den upplevda tryggheten måste digitaliseringens fördelar och de resurser som redan finns nyttjas bättre. Alla kommuner har enorma mängder med information som kan användas som stöd för prioritering av trygghets- och säkerhetsinsatser på rätt plats.
Vi vet hur din kommun mår
Vi på SOS Alarm tar emot landets samtliga 112-samtal och vet därmed hur varje kommun mår, i realtid. Det är en ovärderlig kunskapskälla som ständigt byggs på, men det är när den kombineras med annan relevant data som insikter kan skapas för att använda de kommunala resurserna på rätt sätt med högsta möjliga effektivitet.
Vi har larm- och trygghetstjänster anpassade för kommunens olika typer av verksamheter, för att skapa trygghet och stabilitet i din kommun. Med tjänsten händelseinformation, som är vår omvärldsbevakningstjänst, informeras kommunen snabbt om utvalda blåljushändelser. För kommunens specifika verksamheter erbjuder vi skräddarsydda lösningar, till exempel säkerhetslösningar för en tryggare skola. Vi har bland annat lättanvända applösningar där skolans personal enkelt kan larma efter hjälp och tjänster som brand- och inbrottslarm. Läs mer om våra tjänster längst ner på sidan.
Samla dina larm hos oss
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) äger SOS Alarm gemensamt med staten. Vi är din larmcentral i såväl vardag som vid höjd beredskap och verkar för alla kommuners bästa. Genom att samla de kommunala larmen hos SOS Alarm får du en unik överblick av din kommun. Du behöver inte oroa dig för tidskrävande och komplicerad larmadministration eftersom vi dygnet runt sköter allt från larmhantering och felanmälan till samordning av information.
Vår teknik är robust och utvecklad för nödnumret 112. Det medför en trygghet i tiden vi lever i där allt högre grad av digitalisering och automatisering skapar nya sårbarheter.
Våra larmcentraler är redundanta och finns i hela landet, det skapar extra trygghet för er vid exempelvis höjd beredskap.
Kommunens trygga partner i vardag och vid höjd beredskap
De senaste årens världsläge har gjort frågan om civil beredskap, som inkluderar civilt försvar och krisberedskap, högaktuell för landets kommuner. I överenskommelser mellan SKR och staten handlar många prioriterade områden om krisberedskap och civilt försvar. Vi kan stötta din kommun med flera krisberedskapstjänster.
SOS Alarm har en central roll i det civila försvaret, som omfattar samhällets motståndskraft vid krigsfara och i krig, till exempel när det gäller att säkerställa att de viktigaste samhällsfunktionerna fungerar även i kris. I vårt alarmeringsuppdrag från staten ingår det att vara en del av samhällets krisberedskap. Därför har vi en särskild krisberedskapsavdelning, KBA, som fungerar som en samverkansfunktion mellan myndigheter som har tjänstemän i beredskap, så kallad TiB, och andra offentliga aktörer. Det är en enkel kontaktväg som alltid är nåbar, även när hela eller delar av infrastrukturen är påverkad.
I en kris kan vi exempelvis stötta din kommun med att förmedla kontakter till andra organisationers TiB-funktioner för snabb samverkan. Vi kan hjälpa till med att sammankalla er krisorganisation och vid behov snabbt organisera en samverkanskonferens, uppmärksamma dig på händelser i er närhet som kan påverka verksamheten och underlätta er förmåga att förebygga eller hantera en uppkommen situation. Vår krisjour koordinerar informationen kring händelsen och ger din organisation beslutsunderlag för att hålla er informerade och kunna skapa relevanta lägesbilder ur lokalt, regionalt och nationellt perspektiv, för ökad krisberedskap.
Effektiv samverkan dygnet runt
Vår samverkansfunktion blir tydlig i den civila beredskapen men förmågan att se kommunens behov och fungera som en knutpunkt gäller varje dag, dygnet runt – vare sig det är en pågående kris eller inte. När du samarbetar med SOS Alarm blir du en del av ett nationellt sammanhållet system för larmhantering som ska fungera under både vardag och vid höjd beredskap. Det skapar förutsättningar för effektiv kommunikation, närhet till flera andra blåljusorganisationer och samhällsviktiga myndigheter. Genom ett samarbete kan vi också komplettera din verksamhet med till exempel åtkomstlösningar som Smart passage och trygghetsskapande tjänster som trygghetslarm för brukare inom hemtjänsten.
Se senaste 112-statistiken i din kommun
Via SOS Inblick kan kommuner ta del av en hel del öppen data från oss på SOS Alarm. Där finns dagsfärska siffror på antal 112-samtal för varje kommun samt månadsvisa analyser på utveckling över tid. Exempelvis hur antal samtal om bränder, trafikolyckor, vårdrelaterade samtal eller samtal till polisen har utvecklats över tid. SOS Inblick ger initiala insikter för att arbeta vidare med relevanta frågeställningar för just din kommun.
Våra tjänster är utvecklade för att möta det kommunala behovet av larm- och trygghetstjänster. Läs mer om respektive tjänst via länkarna nedan.
Vad vi kan erbjuda:
-
Trygghetslarm
Med våra trygghetslarm skapar din kommun en tryggare miljö för de som bor på ett ordinärt boende.
-
Krisberedskap
Vi hjälper till med krishantering när en krissituation inträffar. Vi ser till att information snabbt förmedlas till rätt instans hos rätt aktör, exempelvis till tjänsteman i beredskap hos myndighet, region eller kommun.
-
Räddning
Vi hjälper räddningstjänsten att säkerställa en effektiv utalarmering av samhällets hjälpresurser.
-
Jourtjänster
Vi svarar i telefon när ni själva inte är på plats. Via vår larmcentral får ni alltid snabb hjälp dygnet runt med att ta emot felanmälningar och avstyra eller eskalera ärenden beroende på dess omfattning.
-
Händelseinformation
Händelseinformation är vår omvärldsbevakningstjänst som meddelar om utvalda blåljushändelser.
-
SOS.larm
Det smidigaste sättet att hantera larm, felanmälningar och åtgärder är via SOS.larm som är vår mobilapp för smarta telefoner. Den underlättar och effektiviserar kommunikationen vid utalarmering och ärendeförmedling.
-
Smart passage
Smart passage är ett passersystem som gör att räddningstjänst och ambulanspersonal kan ta sig in där det behövs med en digital och tillfällig nyckel.
-
Aktuell statistik
Få en inblick i dagsläget och antalet 112-samtal i din kommun. Se trender och dra lärdomar baserat på vilken typ av ärende samtalet gällde.
-
Kontakta våra avtalsansvariga
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Kontakta någon av våra avtalsansvariga för dessa tjänster. Här hittar du kontaktuppgifter till alla avtalansvariga på SOS Alarm.
Senast uppdaterad