Tillgänglighetsredogörelse
SOS Alarm Sverige AB (SOS Alarm) är ett bolag där en del av bolagets verksamhet omfattar och avser att samordna och utöva det allmännas alarmeringsfunktioner. Till exempel genom att besvara nödsamtal och annan nödkommunikation till nödnummer 112, ansvara för det särskilda informationsnumret 113 13 (för att kunna ge information vid allvarliga olyckor och kriser) och förmedla meddelanden inom systemet Viktigt meddelande till allmänheten (VMA). Endast denna verksamhet omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. SOS Alarm bedriver en stor mängd andra verksamheter och tjänster som privat aktör och som inte omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
SOS Alarm Sverige AB står bakom den här webbplatsen och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här sidan beskriver hur www.sosalarm.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Den här webbplatsen är uppdelad i tre sektioner: 112 och andra viktiga nummer, våra tjänster och om oss. Vårt mål är att sektionen 112 och andra viktiga nummer ska vara helt förenlig med lagen om tillgänglighet. Vi är medvetna om att övriga sektioner inte är helt tillgängliga. Sektioner där vi inte omfattas av lagen kan vara delvis tillgängliga men kommer inte att vara prioriterade. Vi prioriterar att du som medborgare ska kunna använda dig av vår offentliga service och ta del av information som kan leda till att du räddar ditt eller någon annans liv eller egendom. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från www.sosalarm.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, är du välkommen att meddela oss.
Skicka allmänna frågor till webb@sosalarm.se.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss här så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är huvudsakligen förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Bristande förenlighet med lagkraven
SOS Alarm Sverige AB har åtgärdat ett antal av punkterna inom ramarna för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, men vi är medvetna om att det finns återstående punkter som behöver åtgärdas. Vi har testat verksamhetens delar som fallar under SOS Alarms samhällsuppdrag där lagen om tillgänglighet till digital offentlig service gäller, främst sektionen 112 och andra viktiga nummer.
Webbplatsen har delvisa brister på enskilda eller sektioner sidor följande områden:
- Användning utan synförmåga, nedsatt synförmåga eller nedsatt färgseende.
- Användning utan hörsel eller nedsatt hörsel.
- Användning med nedsatt finmotorik, styrka eller annan nedsatt rörlighet.
- Användning med kognitiv nedsättning.
Kontinuerligt arbete med tillgänglighetsfrågorna
Vi jobbar med tillgänglighetsfrågorna löpande. Vår ambition är att åtgärda kända tillgänglighetsproblem så skyndsamt som möjligt. Vi har som mål att åtgärderna ska vara uppdaterade senast: 23 mars 2025.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har låtit en extern leverantör manuellt genomföra en oberoende granskning av webbplatsens tillgänglighet mot WCAG 2.1 nivå AA och tillgänglighetstester.
Senaste bedömningen gjordes den 4 maj 2023.
Senast uppdaterad