Stäng
Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionallitet, som t ex sidnavigering och readspeaker (lyssna). Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Ok
Cookie-inställningar

Den här webbplatsen använder cookies (kakor) för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Vissa cookies är helt nödvändiga för att webbsidan ska fungera och är därför alltid aktiverade. I övrigt kan du själv välja vilka cookies du vill godkänna, för funktionalitet, statistik och marknadsföring. Vi behöver ditt samtycke till att spara cookies och data om ditt besök.

Välj vilka cookies du ger oss samtycke till genom att klicka på de kategorier som finns nedan och spara genom att klicka på "Godkänn utvalda". Vill du läsa mer om dessa klicka på "Visa detaljer".

Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke eller ändra dina inställningar genom att klicka på cookie-inställningar, längst ner i sidofoten.

Du kan alltid läsa om hur vi använder kakorna

detaljer
Nödvändiga cookies (13)

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionalitet , som till exempel sidnavigering. Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Namn ARRAffinity
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). Cookien används vid lastbalansering, för att säkerställa att besökarens förfrågningar dirigeras till samma server i varje surfningssession.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ARRAffinitySameSite
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). När lastbalansering är aktiverad säkerställer denna cookie att förfrågningar från en besökares webbsession alltid hanteras av samma server i klustret.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ai_session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie för varje besök (session).
Upphör 30 minuter
Typ Förstapartscookie
Namn ai_user
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie per användare, som gör det möjligt att räkna hur många som använder applikationen över tid.
Upphör 1 år
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.Session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används för att tillfälligt lagra information under ditt besök. Cookien hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar och handlingar så att du får en bättre och mer personlig upplevelse. När du stänger webbläsaren eller lämnar webbplatsen, raderas denna cookie automatiskt.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ConsentSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Innehåller personliga inställningar för cookies på SOS alarms webbplats, dvs vilka kategorier som användaren gjort opt-in/out för. Sparas i 30 dagar.
Upphör 1 månad
Typ Förstapartscookie
Namn _rspkrLoadCore
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används om du använder uppläsningstjänsten "Lyssna".
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ReadSpeakerSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Nödvändig kaka som aktiveras om du klickar på länken "Lyssna". Den gör att spelaren fungerar på samma sätt när du går till en ny sida på vår webbplats. Om du nekar kakor i din webbläsare kommer spelaren inte komma ihåg dina inställningar, utan du får göra om dessa för varje sida du vill ha uppläst. Kakan sparas i webbläsaren i cirka fyra dagar.
Upphör 124 timmar
Typ Förstapartscookie
Namn EPiStateMarker
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Styr hur data under ditt besök ska lagras - i en session eller i kaka.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_BID
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Kaka som innehåller ett ID som är unikt för din webbläsare och utfärdas av Optimizely-plattformen, om du använder ett av våra formulär för att skicka in information till oss. Denna kaka sparas i 90 dagar. När den har löpt ut skapar Episerver Forms en ny nästa gång du besöker webbplatsen.
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_VisitorIdentifier
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används när du skickar in ett formulär, för att hålla reda på vilka formulär du fyllt i. Denna kaka sparas i 90 dagar
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.eid
Utfärdare minasidor.sosalarm.se
Ändamål För att hålla användare inloggade under hela deras surfsession. (Utfärdas endast vid inloggning mot partnerwebben/mina sidor).
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn VMA
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Utfärdas när besökaren stänger ett VMA meddelande, används för att inte samma VMA-meddelande ska visas på nytt vid efterföljande sidvisningar. Sparas i ett år.
Upphör 12 månader
Typ Förstapartscookie
Statistik (3)

Dessa samlar in information om hur besökare använder vår webbplats, var besökaren har kommit från, och totalt antal besök. Vi använder informationen för att förbättra prestandan och innehållet på vår hemsida, genom att få veta vilka sidor som är mest och minst populära och se hur besökare flyttar runt på webbplatsen och kunna skapa en bättre användarupplevelse. Om du godkänner dessa cookies kan det innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn _pk_id*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra uppgifter om besökaren i form av ett unikt ID (som genereras av statistiksystemet), tidpunkten för första besöket, tidpunkten för senaste besöket samt totala antalet besök. Sparas i 13 månader.
Upphör 13 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ref*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra hänvisningsinformation om hur besökaren kom till webbplatsen. Sparas i sex månader.
Upphör 6 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ses*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra tillfällig information om besökaren. Tas bort när besöket avslutas.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Marknadsföring (4)

Kakor för marknadsföring gör det möjligt att ge dig en mer personlig upplevelse och spåra besök gränsöverskridande mellan webbplatser. De kan användas för att visa innehåll i sociala medier, till exempel LinkedIn, och visa dig relevanta annonser på andra webbplatser. Det kan även innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn 79f08280-5c63-4331-b04d-fb6f39afda51
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Tredje part
Namn 319af4c0-e197-4de9-8a9b-fe98c8a2ca04
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Tredje part
Namn msd365mkttr
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Första part
Namn msd365mkttrs
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Första part

Rekord på nödnumret och stor efterfrågan på krisinformation – så blev året på 112

Samtalen till nödnumret 112 fortsätter att öka. Under 2021 inkom drygt fyra miljoner samtal till 112, vilket motsvarar en ökning med 21 procent under de senaste sex åren. Samtidigt har svarstiderna på nödnumret ökat till följd av ökat tryck. Idag överlämnar SOS Alarm den årliga verksamhetsrapporten, 112-rapporten, till regeringen.

Två sos-operatörer som svarar på 112-samtal och dirigerar resurser.

- Vi ser en helt ny normalnivå av samtalstryck på Sveriges nödnummer. Det är ett symptom på en samhällsutveckling med ett ökat vårdbehov hos allmänheten men också effekter av extremväder och ökad kriminalitet och otrygghet. Det allt högre trycket på 112 utmanar alarmeringsfunktionen vilket innebär att verksamheten behöver skalas upp och därmed också ersättningen enligt alarmeringsavtalet, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.

Tabell%20med%20statistik%20p%E5%20112-samtal.

Samtalsvolymerna har parkerat på en betydligt högre nivå än tidigare och bör nu betraktas som en ny normalnivå. Historiskt har SOS Alarm kunnat förutse belastningen genom att titta på antalet samtal för jämförbara datum och veckodagar och planera bemanningen därefter. Detta blir allt svårare i takt med nya samhällsmönster. Under 2021 uppkom fler oförutsägbara samtalstoppar som periodvis skapade ett mycket högt tryck på kort tid.
Sedan 2015 har samtalen ökat med 21 procent, något som kan sättas i relation till befolkningstillväxten på 6 procent under motsvarande period. Den genomsnittliga samtalsvolymen per dygn passerade för första gången 11 000 samtal. Varje minut inkom 7,7 samtal till 112.

Samtidigt som antalet samtal till 112 ökar ligger andelen felaktiga samtal på en fortsatt hög nivå. Av alla besvarade samtal utgjordes nästan 33 procent av samtal som inte borde ringts till nödnumret.

Ökat vårdbehov driver fler nödsamtal

Medan antalet 112-samtal som förmedlas till polis och räddningstjänst inte visar tecken på någon påtaglig ökning stiger efterfrågan på vårdinformation i samhället i stort, vilket också avspeglar sig i antalet vårdsamtal till 112. Ökningen kan härledas till en viss pandemieffekt men delvis också till nya beteendemönster i vårdsamtalen. Andelen vårdsamtal ökar och blir längre, och bedömningen blir alltmer komplex. Av alla samtal med vårdrelaterade ärenden bedömdes 22 procent vara icke-akuta vårdbehov, dvs ärenden utan behov av akut ambulans. Dessa samtal hänvisades därför till annan vårdinstans. Under 2021 inkom 34 000 fler icke-akuta vårdärenden jämfört med 2019.

Fler samtalstoppar
En annan trend under 2021 är så kallade plötsliga anropstoppar. Det är anhopningar av icke-relaterade händelser under kort tid med över 50 inkommande samtal under en femminutersperiod. Någon enkel förklaring till fenomenet finns inte, men särskilda väderförhållanden – i synnerhet under sommarmånaderna med vackert väder – är en faktor som gör att fler drabbas av olyckor. Dock har denna tendens inte bara varit gällande under sommarmånaderna, även om mönstret framför allt var tydligt i juli. Även under oktober månad hade SOS Alarm många anropstoppar, vilka är svåra att prognosticera och därmed bemanna för.

Högre medelsvarstid
Medelsvarstiden för 2021 landade på 15,4 sekunder, en uppgång med 6,2 sekunder jämfört med 2020. Målet är att besvara 112-samtalen inom 8 sekunder i genomsnitt.

Allmänhetens förtroende för SOS Alarm och nödnumret är fortsatt starkt trots ett ökat tryck på 112 och längre svarstider. Det visar de kvartalsvisa undersökningarna om förtroende och kännedom om SOS Alarm, som Mistat genomför. Flera år i rad har resultatet av undersökningarna visat på högt förtroende från allmänheten och i år var inget undantag. På frågan om förtroende för SOS Alarm blev det genomsnittliga resultatet under året 86, 4 av 100, vilket är ett bevis på att allmänheten fortsatt tycker att SOS Alarm klarar av samhällsuppdraget på ett bra sätt.

Tabell%20med%20statistik%20%F6ver%20svarstider%20p%E5%20112.

Fortsatt stor efterfrågan på krisinformation
Det nationella informationsnumret vid stora olyckor och kriser, 113 13, har fortsatt haft en hög inströmning av samtal. Under förra året inkom över 545 500 samtal. Det är en minskning jämfört med 2020 (690 000 samtal), men en dramatisk ökning sedan 2019 då samtalsvolymerna låg på drygt 10 000 samtal per år.

Allmänhetens kännedom om 113 13 har ökat från 46 procent innan pandemin till nästan 60 procent 2021. Behovet av krisinformation är fortsatt stort och det är positivt att allt fler känner till att numret finns eftersom det bidrar till att avlasta 1177 Vårdguiden och stötta myndigheternas informationsgivning till allmänheten.

Under 2021 begärdes och utlöstes Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) 32 gånger, jämfört med 42 gånger 2020. I samtliga fall utom ett skickades VMA-meddelandet ut via SMS till mobiltelefoner inom det berörda området. Utomhusvarningen Hesa Fredrik användes inte i något fall. Det vanligaste typfallet rörde brand på industri med hälsofarlig rök.

Bifogat finns 112-rapporten i sin helhet. I rapporten finns även regional statistik för 2021.

Kontakter