Stäng
Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionallitet, som t ex sidnavigering och readspeaker (lyssna). Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Ok
Cookie-inställningar

Den här webbplatsen använder cookies (kakor) för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Vissa cookies är helt nödvändiga för att webbsidan ska fungera och är därför alltid aktiverade. I övrigt kan du själv välja vilka cookies du vill godkänna, för funktionalitet, statistik och marknadsföring. Vi behöver ditt samtycke till att spara cookies och data om ditt besök.

Välj vilka cookies du ger oss samtycke till genom att klicka på de kategorier som finns nedan och spara genom att klicka på "Godkänn utvalda". Vill du läsa mer om dessa klicka på "Visa detaljer".

Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke eller ändra dina inställningar genom att klicka på cookie-inställningar, längst ner i sidofoten.

Du kan alltid läsa om hur vi använder kakorna

detaljer
Nödvändiga cookies (13)

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionalitet , som till exempel sidnavigering. Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Namn ARRAffinity
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). Cookien används vid lastbalansering, för att säkerställa att besökarens förfrågningar dirigeras till samma server i varje surfningssession.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ARRAffinitySameSite
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). När lastbalansering är aktiverad säkerställer denna cookie att förfrågningar från en besökares webbsession alltid hanteras av samma server i klustret.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ai_session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie för varje besök (session).
Upphör 30 minuter
Typ Förstapartscookie
Namn ai_user
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie per användare, som gör det möjligt att räkna hur många som använder applikationen över tid.
Upphör 1 år
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.Session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används för att tillfälligt lagra information under ditt besök. Cookien hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar och handlingar så att du får en bättre och mer personlig upplevelse. När du stänger webbläsaren eller lämnar webbplatsen, raderas denna cookie automatiskt.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ConsentSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Innehåller personliga inställningar för cookies på SOS alarms webbplats, dvs vilka kategorier som användaren gjort opt-in/out för. Sparas i 30 dagar.
Upphör 1 månad
Typ Förstapartscookie
Namn _rspkrLoadCore
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används om du använder uppläsningstjänsten "Lyssna".
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ReadSpeakerSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Nödvändig kaka som aktiveras om du klickar på länken "Lyssna". Den gör att spelaren fungerar på samma sätt när du går till en ny sida på vår webbplats. Om du nekar kakor i din webbläsare kommer spelaren inte komma ihåg dina inställningar, utan du får göra om dessa för varje sida du vill ha uppläst. Kakan sparas i webbläsaren i cirka fyra dagar.
Upphör 124 timmar
Typ Förstapartscookie
Namn EPiStateMarker
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Styr hur data under ditt besök ska lagras - i en session eller i kaka.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_BID
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Kaka som innehåller ett ID som är unikt för din webbläsare och utfärdas av Optimizely-plattformen, om du använder ett av våra formulär för att skicka in information till oss. Denna kaka sparas i 90 dagar. När den har löpt ut skapar Episerver Forms en ny nästa gång du besöker webbplatsen.
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_VisitorIdentifier
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används när du skickar in ett formulär, för att hålla reda på vilka formulär du fyllt i. Denna kaka sparas i 90 dagar
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.eid
Utfärdare minasidor.sosalarm.se
Ändamål För att hålla användare inloggade under hela deras surfsession. (Utfärdas endast vid inloggning mot partnerwebben/mina sidor).
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn VMA
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Utfärdas när besökaren stänger ett VMA meddelande, används för att inte samma VMA-meddelande ska visas på nytt vid efterföljande sidvisningar. Sparas i ett år.
Upphör 12 månader
Typ Förstapartscookie
Statistik (3)

Dessa samlar in information om hur besökare använder vår webbplats, var besökaren har kommit från, och totalt antal besök. Vi använder informationen för att förbättra prestandan och innehållet på vår hemsida, genom att få veta vilka sidor som är mest och minst populära och se hur besökare flyttar runt på webbplatsen och kunna skapa en bättre användarupplevelse. Om du godkänner dessa cookies kan det innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn _pk_id*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra uppgifter om besökaren i form av ett unikt ID (som genereras av statistiksystemet), tidpunkten för första besöket, tidpunkten för senaste besöket samt totala antalet besök. Sparas i 13 månader.
Upphör 13 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ref*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra hänvisningsinformation om hur besökaren kom till webbplatsen. Sparas i sex månader.
Upphör 6 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ses*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra tillfällig information om besökaren. Tas bort när besöket avslutas.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Marknadsföring (4)

Kakor för marknadsföring gör det möjligt att ge dig en mer personlig upplevelse och spåra besök gränsöverskridande mellan webbplatser. De kan användas för att visa innehåll i sociala medier, till exempel LinkedIn, och visa dig relevanta annonser på andra webbplatser. Det kan även innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn 79f08280-5c63-4331-b04d-fb6f39afda51
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Tredje part
Namn 319af4c0-e197-4de9-8a9b-fe98c8a2ca04
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Tredje part
Namn msd365mkttr
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Första part
Namn msd365mkttrs
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Första part

Allt fler nödsamtal till SOS Alarm

Sedan 2015 har samtalen till Sveriges nödnummer 112 ökat stadigt. 2020 blev inget undantag. Den pågående pandemin har lett till flera rekordnoteringar inom 112-tjänsterna och SOS Alarm hanterade under 2020 det högsta antalet nödsamtal någonsin. Idag överlämnar SOS Alarm den årliga verksamhetsrapporten, 112-rapporten, till regeringen.

Två operatörer på SOS Alarm som sitter vid sin arbetsplats och svarar på 112-samtal.

- Orsakerna till den ökade mängden nödsamtalunder 2020 är flera. Vi har sett ett ökat behov av akuta vårdinsatser till följd av svår covid-19, men även att förändrade beteendemönster, exempelvis att fler människor firade semester hemma i Sverige under sommaren, ledde till fler nödsamtal. Även samtalen som rör psykisk ohälsa och suicid har ökat, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.

Sedan 2015 har besvarade samtalen ökat med 14 procent vilket motsvarar cirka 470 000 fler nödsamtal under en sexårsperiod.

2020 var coronapandemin en starkt bidragande faktor till att samtalsvolymerna kopplade till SOS Alarms statliga uppdrag slog flera rekord. Aldrig tidigare har så många samtal inkommit till 112. Informationsnumret 113 13 har haft en extrem samtalsvolym och antalet samtal till Jourhavande präst samt tolkade nödsamtal har varit rekordhögt.

Under 2020 besvarades ca 3,4 miljoner samtal till SOS Alarm. I genomsnitt besvarade SOS Alarm ca 9 432 samtal per dygn. Även mängden samtal för enskilda dygn slog nya rekord då SOS Alarm besvarade 12 000 – 13 000 samtal per dygn vid flera tillfällen under juni–augusti. Detta kan jämföras med genomsnittet under nyårsaftnar (31/12-1/1) på 10 500 besvarade samtal, vilket vanligtvis är de två dygnen med högst tryck under hela året.

Samtidigt som samtalsvolymerna har ökat har svarstiderna på 112 haft en sjuknade trend. Från högsta noteringen på 14,7 sekunder 2016 landade svarstiderna på 9,2 sekunder 2020. Trots att 2020 var ett år med mycket speciella förutsättningar, höga samtalsvolymer och komplicerade ärenden blev ökningen av svarstiden jämfört med 2019 inte större än 0,6 sekunder.

- SOS Alarms medarbetare besvarade 122 000 fler samtal än 2019. Trots det ökade svarstiderna jämfört med 2019 marginellt med 0,6 sekunder. SOS Alarm har stått stabilt under pandemiåret. Jag är givetvis glad över fina resultat men framför allt över att SOS Alarm, i en svår och långdragen kris som även drabbat våra egna medarbetare, fortsätter att ge snabb och effektiv hjälp till människor i nöd, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm. 

Av de totalt 3,4 miljoner bevarade samtalen på 112 var 2,3 miljoner samtal med hjälpbehov, nästan sju av tio samtal. Tre av tio samtal borde ha inte ha ringts till nödnumret 112. Det motsvarar över 1,1 miljon samtal under 2020.

Av samtalen med hjälpbehov stod vidarekopplade samtal till exempelvis polis och Jourhavande präst för 46 procent, vårdrelaterade samtal för 40 procent, nytt samtal i ett redan pågående ärende för 8 procent och räddningsärenden för 6 procent.

- SOS Alarm viktigaste uppgift är att bidra med trygghet och säkerhet. Jag är stolt över att vi har kunnat möta nya utmaningar genom att snabbt ställa om och anpassa vår verksamhet under ett så speciellt och oförutsägbart år, säger Maria Khorsand, VD för SOS Alarm.

Tolkade samtal och kontakt med Jourhavande präst

Det totala antalet tolkade samtal under 2020 uppgick till 12 375 – en ökning med nära 25 procent jämfört med 2019. Samtalen har fördelats på 78 olika språk, vilket också är en rekordnotering.

Samtal till Jourhavande präst ökade med nära 30 procent. Totalt kom det in 128 615 samtal till Jourhavande präst där människor hade behov av akut samtalsstöd.

Informationsnumret 113 13

Under 2020 fick 113 13 ett stort genomslag, både gällande allmänhetens kunskap om att numret finns och sett till samtalsvolymerna. Under 2020 tog 113 13 emot 687 994 samtal jämfört med 10 028 2019 – en ökning med 6 761 procent. 113 13 har avlastat sjukvårdsupplysningen 1177 och blivit en viktig del i myndigheternas informationsarbete gällande covid-19.

Positionering av nödställda

Under hösten 2019 infördes ett nytt system för positionering av nödställda, AML (Advanced Mobile Location), som innebär att SOS Alarm lättare kan positionera direkt via den hjälpsökandes mobiltelefon. Positionen kommer till SOS-operatören via GPS eller Wi-Fi, vilket gör det lättare för SOS-operatören att konstatera var den hjälpsökande befinner sig. Den automatiska positioneringen innebär att SOS Alarm ännu snabbare kan ge koordinater till samverkande hjälpresurser, inte minst när det gäller platser som kan vara svårare att hitta som exempelvis avlägsna vägar, stora naturområden eller ute på sjön. Under 2020 fick SOS Alarm position via AML i 60-65 procent av nödsamtalen och under 2021 fortsätter arbetet för att ytterligare förfina tekniken och öka antalet automatiska positioneringar.

112-rapporten samt regional statistik bifogas.

Kontakter

Dokument