Just nu och under närmsta åren kommer 2G- och 3G-näten att släckas och all teknik som förlitar sig på tekniken kommer sluta fungera. Bakgrunden är helt enkelt att tiden är mogen. De nya 4G- och 5G-näten behöver mer frekvensutrymme, de gamla näten är inte tillräckligt säkra och stabila för att möta samtidens krav och all gammal teknik blir förr eller senare daterad.
Framför allt gäller teknikskiftet larm, kortterminaler, nödtelefoner och andra typer av fasta installationer. De som främst berörs är företag, organisationer och offentlig sektor, men även vissa privatpersoner. Har du otur är din robotgräsklippare beroende av 2G eller 3G. Vissa äldre personer har gamla mobiltelefoner som kanske inte är kompatibla med de nya näten.
Frågan är hur många som berörs av skiftet som är redo?
Många underskattar tidsåtgången
Hannes Lind tycker att det skett en förbättring bland de kunder han möter, även om det kan bli ännu bättre.
– Jag tycker att det har blivit mer fart hos kunderna. Men det finns risk att man underskattar hur lång tid det tar att göra sin inventering och kontroll. Man behöver ju hålla koll på alla SIM-kort, var de sitter och vilka tjänster man köper.
Dessutom, menar han, är det inte alltid helt lätt att veta exakt vilken teknik som kommer att påverkas av skiftet.
Han tar ett exempel:
– Bara för att man har en telefon som det står 4G på, så behöver inte det betyda att den funkar. När 2G- och 3G-nätet släcks så kanske inte den klarar av det som heter Volte, alltså samtal över data inom 4G och 5G.
Men enstaka telefoners funktion är kanske det minsta problemet man kan drabbas av. Värre är det med till exempel larmfunktioner, elnät och dataöverföring.
– Vill det sig illa står du där i mellandagarna utan att någonting fungerar. Då kan du stå utan larmad anläggning i fem, sex, sju dagar innan någon ens är tillbaka på jobbet.
Risk för kalldusch när 2G och 3G stängs
Han har även sett att det är ganska vanligt att man inte vet att man har utrustning som är beroende av de gamla näten. Då kan nyårsnattens nedsläckning bli en riktig kalldusch.
– Låt säga att du har ett skolkök där kylar och frysar har ett larm som ska skicka sms när det blir för varmt. Och så går de via en gammal lösning som du inte har någon aning om, eftersom larmet går till en drifttekniker på en extern firma som du köper tjänsten från. Då blir du indirekt påverkad utan att du ens vet om det.
Lösningen, säger Hannes Lind, är egentligen ganska enkel. Men det kräver att man agerar.
– Det är bara att sätta igång och börja inventera. Ta en dialog med inköpsavdelningen för att få kontroll på alla SIM-kort, telefonnummer och allt sådant. Var sitter de här kommunikationerna, vad betalar vi för, vad får vi? Man måste börja mappa upp det här och titta på vad som är verksamhetskritiskt, vad som är mindre viktigt och vad som inte ens används.
Om du är osäker på ditt innehav hos oss på SOS Alarm och hur du blir påverkad av nedsläckningen, tveka inte att höra av dig till vårt Kundcenter. De kan hjälpa dig få tillgång till Mina sidor där du kan få en total vy över dina objekt och avtal och på så sätt påbörja din inventering och prioritering av eventuella teknikbyten.