Under hösten 2022 sjösatte SOS Alarm olika åtgärder för att effektivisera verksamheten, kunna öka rekryteringen och förbättra svarstiderna. Det i kombination med att efterdyningarna från pandemiåren, förhoppningsvis, nu är över har resulterat i att väntetiden för hjälpsökande hos 112 kortats med 56 procent jämfört med samma period förra året.
– Pandemiåren i synnerhet har medfört en tuff tid för Sverige i stort, och likt andra samhällsaktörer drabbades även vi. När nu läget stabiliserats, är det glädjande att se hur svarstiderna markant börjat förbättras, säger Staffan Ekengren, kommunikationschef, SOS Alarm.
I det alarmeringsavtal som råder mellan SOS Alarm och staten, anges att bolaget på årsbasis ska leverera svarstider på i genomsnitt 8 sekunder. Det har inte varit möjligt under flera år, i viss mån på grund av att finansieringen legat kvar på en fast nivå samtidigt som landets befolkningsmängd vuxit och pandemin gjort att fler sökt hjälp samtidigt bolagets personal själva påverkats.
I somras började bilden ändras och sedan september har svarstiderna legat under 8 sekunder. Under november låg svarstiderna på i genomsnitt 7,1 sekunder. På helårsbasis är SOS Alarm ännu inte ikapp, men trenden är mycket positiv.