Stäng
Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionallitet, som t ex sidnavigering och readspeaker (lyssna). Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Ok
Cookie-inställningar

Den här webbplatsen använder cookies (kakor) för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Vissa cookies är helt nödvändiga för att webbsidan ska fungera och är därför alltid aktiverade. I övrigt kan du själv välja vilka cookies du vill godkänna, för funktionalitet, statistik och marknadsföring. Vi behöver ditt samtycke till att spara cookies och data om ditt besök.

Välj vilka cookies du ger oss samtycke till genom att klicka på de kategorier som finns nedan och spara genom att klicka på "Godkänn utvalda". Vill du läsa mer om dessa klicka på "Visa detaljer".

Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke eller ändra dina inställningar genom att klicka på cookie-inställningar, längst ner i sidofoten.

Du kan alltid läsa om hur vi använder kakorna

detaljer
Nödvändiga cookies (13)

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionalitet , som till exempel sidnavigering. Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Namn ARRAffinity
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). Cookien används vid lastbalansering, för att säkerställa att besökarens förfrågningar dirigeras till samma server i varje surfningssession.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ARRAffinitySameSite
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). När lastbalansering är aktiverad säkerställer denna cookie att förfrågningar från en besökares webbsession alltid hanteras av samma server i klustret.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ai_session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie för varje besök (session).
Upphör 30 minuter
Typ Förstapartscookie
Namn ai_user
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie per användare, som gör det möjligt att räkna hur många som använder applikationen över tid.
Upphör 1 år
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.Session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används för att tillfälligt lagra information under ditt besök. Cookien hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar och handlingar så att du får en bättre och mer personlig upplevelse. När du stänger webbläsaren eller lämnar webbplatsen, raderas denna cookie automatiskt.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ConsentSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Innehåller personliga inställningar för cookies på SOS alarms webbplats, dvs vilka kategorier som användaren gjort opt-in/out för. Sparas i 30 dagar.
Upphör 1 månad
Typ Förstapartscookie
Namn _rspkrLoadCore
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används om du använder uppläsningstjänsten "Lyssna".
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ReadSpeakerSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Nödvändig kaka som aktiveras om du klickar på länken "Lyssna". Den gör att spelaren fungerar på samma sätt när du går till en ny sida på vår webbplats. Om du nekar kakor i din webbläsare kommer spelaren inte komma ihåg dina inställningar, utan du får göra om dessa för varje sida du vill ha uppläst. Kakan sparas i webbläsaren i cirka fyra dagar.
Upphör 124 timmar
Typ Förstapartscookie
Namn EPiStateMarker
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Styr hur data under ditt besök ska lagras - i en session eller i kaka.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_BID
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Kaka som innehåller ett ID som är unikt för din webbläsare och utfärdas av Optimizely-plattformen, om du använder ett av våra formulär för att skicka in information till oss. Denna kaka sparas i 90 dagar. När den har löpt ut skapar Episerver Forms en ny nästa gång du besöker webbplatsen.
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_VisitorIdentifier
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används när du skickar in ett formulär, för att hålla reda på vilka formulär du fyllt i. Denna kaka sparas i 90 dagar
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.eid
Utfärdare minasidor.sosalarm.se
Ändamål För att hålla användare inloggade under hela deras surfsession. (Utfärdas endast vid inloggning mot partnerwebben/mina sidor).
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn VMA
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Utfärdas när besökaren stänger ett VMA meddelande, används för att inte samma VMA-meddelande ska visas på nytt vid efterföljande sidvisningar. Sparas i ett år.
Upphör 12 månader
Typ Förstapartscookie
Statistik (3)

Dessa samlar in information om hur besökare använder vår webbplats, var besökaren har kommit från, och totalt antal besök. Vi använder informationen för att förbättra prestandan och innehållet på vår hemsida, genom att få veta vilka sidor som är mest och minst populära och se hur besökare flyttar runt på webbplatsen och kunna skapa en bättre användarupplevelse. Om du godkänner dessa cookies kan det innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn _pk_id*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra uppgifter om besökaren i form av ett unikt ID (som genereras av statistiksystemet), tidpunkten för första besöket, tidpunkten för senaste besöket samt totala antalet besök. Sparas i 13 månader.
Upphör 13 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ref*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra hänvisningsinformation om hur besökaren kom till webbplatsen. Sparas i sex månader.
Upphör 6 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ses*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra tillfällig information om besökaren. Tas bort när besöket avslutas.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Marknadsföring (4)

Kakor för marknadsföring gör det möjligt att ge dig en mer personlig upplevelse och spåra besök gränsöverskridande mellan webbplatser. De kan användas för att visa innehåll i sociala medier, till exempel LinkedIn, och visa dig relevanta annonser på andra webbplatser. Det kan även innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn 79f08280-5c63-4331-b04d-fb6f39afda51
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Tredje part
Namn 319af4c0-e197-4de9-8a9b-fe98c8a2ca04
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Tredje part
Namn msd365mkttr
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Första part
Namn msd365mkttrs
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Första part

Anmälningar 2020

Följande händelser anmäldes enligt Lex Maria under 2020.

2020-11-24

Verksamhetschef vård SOS Alarm har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria.

Händelsen inträffade i april 2020 och handlade om en kvinna som legat länge på golvet, lät medtagen och hade svårt att andas. Ärendet underprioriterades initialt och utalarmering av ambulans blev fördröjd med cirka 50 minuter. Den fördröjda utalarmeringen berodde på att dirigent satt som teamledare vid det aktuella tillfället och stöttade dirigeringen på grund av hög belastning.

Anmälan enligt Lex Maria görs utifrån att det, förutom den risk som patienten i det enskilda ärendet drabbades av, även finns risk för att liknande händelser inträffar igen om inte korrigerande åtgärder genomförs.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats.

Korrigerande åtgärder på individuell nivå har genomförts.

Långsiktiga förebyggande åtgärder planeras såsom att tydliggöra rutinen vid hög belastning på dirigeringen och processefterföljsamhet.

2020-09-28

Verksamhetschef vård SOS Alarm har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria.

Händelsen inträffade i april 2020 och handlade om en kvinna med symtom på sepsis som inte uppfattas korrekt av SOS- sjuksköterska i den fördjupade medicinska intervjun. Kvinnan upplevde sig ha svårt andas, har svettningar samt symtom på nytillkomna hudblödningar vilken inte bedöms korrekt och kvinnan hänvisas till egenvård. Avlider i hemmet några timmar senare.

Som bifynd kan den kraftigt ökade belastningen på 112 under våren 2020, där samtal kring inringade patienters upplevda andningsbesvär kopplat tillmisstänkt Covid-19, ha påverkat arbetsmiljö och bedömning av andningsbesvär.

Anmälan enligt Lex Maria görs utifrån att det, förutom den risk som patienten i det enskilda ärendet drabbades av, även finns risk för att liknande händelser inträffar igen om inte korrigerande åtgärder genomförs.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats.

Korrigerande åtgärder på individuell nivå har genomförts.

Långsiktiga förebyggande åtgärder planeras där implementering av ett nytt medicinskt beslutstöd ska ge ökad styrning och ledning, vilket syftar på att öka fokus på patientens vitala parametrar och enskilda förutsättningar.

2020-09-14

Verksamhetschef vård SOS Alarm har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria. 

Händelsen inträffade i januari 2020 och handlade om en pojke 21 månader som mådde dåligt, var trött och påverkad där mamman ringer till 112. Operatören tog stöd av sjuksköterska som rekommenderade att patienten skulle kvarstanna i hemmet och söka vård dagen efter. Pojken åkte till Akuten och befann sig då  i ett akut tillstånd med ketoacidos och fick senare diagnosen diabetes. Anmälan enligt Lex Maria görs utifrån att det, förutom den risk som patienten i det enskilda ärendet drabbades av, även finns risk för att liknande händelser inträffar igen om inte korrigerande åtgärder genomförs.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats. 

Korrigerande åtgärder på individuell nivå har genomförts. 

Långsiktiga förebyggande åtgärder planeras såsom att tydliggöra rutiner kring vilka ärende som kan patientstyras, översyn av befintligt medicinskt beslutsstöd där man lättare kan identifiera symtom som kopplas samman med barn och diabetes. I vårt nya beslutsstöd kommer dessa patienter att identifieras på ett tydligare sätt.

2020-07-15

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse som inträffade i februari 2020 till Inspektionen för vård och omsorg enligt Lex Maria.

Händelsen inträffade i februari 2020 och handlar om en äldre man som tidigare under dygnet fallit nedför en trapp och nu ligger på golvet. SOS Alarm har i en analys av ärendet kommit fram till att handläggningen fördröjde tilldelningen av prehospitala resurser. Samtidigt som intervjun genomförs går SOS Alarm över i alternativdrift i det operativa systemet på grund av en driftsstörning, vilket i detta ärende påverkat handhavandet. Ca 30 minuter senare ringer man från platsen igen , och mannen har då hjärtstopp.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats.

Åtgärder avseende utbildning och uppföljning av operativ personal vid SOS Alarm har vidtagits för att förhindra att liknande händelser inträffar igen. 

Den sista juni 2020 infördes Parallella system som är vårt nya rutin för systembyte vid driftstörningar eller underhåll i vår produktionsmiljö vilket förhindrar risker att ärenden tappas.

2020-07-15

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse som inträffade i december 2019 enligt Lex Maria.

Ett samtal inkom till 112 i december 2019 om patient med sänkt medvetande orsakat av alkohol. Patientens medvetandegrad felbedömdes vilket initialt ledde till råd om att avvakta och i senare 112 samtal beställdes ambulans, men med lägre prioritet än vad som var lämpligt för patientens tillstånd.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats.

Åtgärder har vidtagits genom bland annat genom implementering av nytt beslutstöd för vårdärenden 2020. Detta i syfte att förhindra att liknande händelser inträffar igen.

2020-07-02

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse som inträffade i april 2020 enligt Lex Maria. 

En patient avled i väntan på ambulans och på grund av hög belastning i SOS Alarms virtuella väntrum kontaktades inte patienten enligt rutin för möjlighet till ny bedömning och åtgärder.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats. 

Åtgärder avseende upprättande av ny rutin för säkerställande av hantering av det virtuella väntrummet har vidtagits för att förhindra att liknande händelser inträffar igen. 

2020-06-10

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse som inträffade i januari 2020 enligt Lex Maria.

En person ringde nödnumret 112 angående en person som fallit ihop och som det visade sig hade drabbats av hjärtstopp. SOS Alarm har i en analys av ärendet kommit fram till att handläggningen fördröjde tilldelningen av prehospitala resurser.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats.

Åtgärder avseende utbildning och uppföljning av operativ personal vid SOS Alarm har vidtagits för att förhindra att liknande händelser inträffar igen.

2020-05-27

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse som inträffade i januari 2020 enligt Lex Maria. 

En man som tidigare under dagen varit med om en olyckshändelse hittades två timmar senare av hemtjänsten och var då okontaktbar. Hemtjänstpersonalen ringde 112 och en ambulans larmades som förde mannen till sjukhus. En intern avvikelse upprättades av SOS Alarm då det fanns indikationer på att SOS Alarms handläggning av ärendet fördröjt ambulansens ankomst.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats. 

Åtgärder avseende utbildning och uppföljning av operativ personal vid SOS Alarm har vidtagits för att förhindra att liknande händelser inträffar igen.

2020-05-19

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria. 

Händelsen inträffade i november 2019 i Stockholms län och handlar om en man hade svimmat i hemmet men vaknade till, hade kraftiga buksmärtor, kallsvettades och hade svårt att andas. Han hade ett bråck på stora kroppspulsådern sedan tidigare. 112-operatören tog stöd av SOS-sjuksköterska och ärendet fick prio 2. Nytt samtal inkom efter ca 15 minuter och då mådde patienten ännu sämre och ärendet fick då högsta prioritet. När ambulans framkom till adressen hade patienten hjärtstopp och hans liv gick inte att rädda. Anmälan enligt Lex Maria görs utifrån att det, förutom den risk som patienten i det enskilda ärendet drabbades av, även finns risk för att liknande händelser inträffar igen om inte korrigerande åtgärder genomförs.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats. 

Korrigerande åtgärder på individuell nivå har genomförts. 

Långsiktiga förebyggande åtgärder planeras. Åtgärder har vidtagits gällande uppföljning för nyanställda operativa medarbetare samt en övergripande kompetenskartläggning av operativa roller kopplat till processaktiviteter.

2020-05-18

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria.

Ett larm inkom till 112 mars 2019 om person med symtom på hjärtsjukdom. Patientens symtom missbedömdes vilket ledde till råd om annat transportsätt än ambulans till sjukhus.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats.

Åtgärder har vidtagits gällande uppföljning för nyanställda operativa medarbetare samt en övergripande kompetenskartläggning av operativa roller kopplat till processaktiviteter Detta i syfte att förhindra att liknande händelser inträffar igen.

2020-05-07

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria.  

Händelsen inträffade i februari 2020 och handlar om att hemtjänsten ringde in på 112 om en man som fått hjärtstopp i hemmet. Inringare uppgav att det fanns ett beslut om OHLR på patienten och ingen HLR hade påbörjats. Efter en stund ringde hon tillbaka och sade att det var fel information i första samtalet men ingen HLR hade påbörjats nu heller och ingen ambulans skickades. Bakomliggande orsaker till detta var att det fanns otydlighet i process när det gällde misstanke om dödsfall där det fanns tveksamheter om ambulans skulle skickas. En annan orsak var feltolkning av handbok för omhändertagande av dödsfall utanför vårdinrättning i Skåne.

Anmälan enligt Lex Maria görs utifrån att det, förutom den risk som patienten i det enskilda ärendet drabbades av, även finns risk för att liknande händelser inträffar igen om inte korrigerande åtgärder genomförs. En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats. 

Korrigerande åtgärder på individuell nivå har genomförts och långsiktiga riskförebyggande åtgärder planeras.

2020-03-30

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria.

Händelsen inträffade i juni 2019 i Norrbottens län och handlar om att en man ringde 112 vid ett flertal tillfällen och bad att få komma i kontakt med polisen. Han angav olika orsaker till varför han ville få kontakt med dem. Mannen kopplades vid varje tillfälle till polisen för hantering. Efter att mannen ringt upprepade gånger till 112 ringde en annan man och i det samtalet framkom det att han blev knivhotad av mannen som tidigare varit i kontakt med polisen. Detta samtal avslutades, men kort därefter inkom ytterligare ett samtal där mannen uppgav att han knivhotade en man. Bemötandet av SOS-operatören som besvarade detta samtalet levde inte upp till SOS Alarms värderingar och var olämpligt. Det går inte att utesluta att det bristfälliga bemötandet var orsak till att mannen, innan polisen kom fram, knivskar patienten.

Anmälan enligt Lex Maria görs utifrån att det, förutom den risk som patienten i det enskilda ärendet drabbades av, även finns risk för att liknande händelser inträffar igen om inte korrigerande åtgärder genomförs.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats.

Korrigerande åtgärder på individuell nivå har genomförts.
Långsiktiga riskförebyggande åtgärder har genomförts och ytterligare åtgärder planeras.

 

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria. 

Händelsen inträffade i november 2019 i Stockholms län och handlar om en man hade svimmat i hemmet men vaknade till, hade kraftiga buksmärtor, kallsvettades och hade svårt att andas. Han hade ett bråck på stora kroppspulsådern sedan tidigare. 112-operatören tog stöd av SOS-sjuksköterska och ärendet fick prio 2. Nytt samtal inkom efter ca 15 minuter och då mådde patienten ännu sämre och ärendet fick då högsta prioritet. När ambulans framkom till adressen hade patienten hjärtstopp och hans liv gick inte att rädda. Anmälan enligt Lex Maria görs utifrån att det, förutom den risk som patienten i det enskilda ärendet drabbades av, även finns risk för att liknande händelser inträffar igen om inte korrigerande åtgärder genomförs.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats. 

Korrigerande åtgärder på individuell nivå har genomförts.

Långsiktiga förebyggande åtgärder planeras. Åtgärder har vidtagits gällande uppföljning för nyanställda operativa medarbetare samt en övergripande kompetenskartläggning av operativa roller kopplat till processaktiviteter.

 

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse som inträffade i januari 2020 enligt Lex Maria. 

En man som tidigare under dagen varit med om en olyckshändelse hittades två timmar senare av hemtjänsten och var då okontaktbar.
Hemtjänstpersonalen ringde 112 och en ambulans larmades som förde mannen till sjukhus.
En intern avvikelse upprättades av SOS Alarm då det fanns indikationer på att SOS Alarms handläggning av ärendet fördröjt ambulansens ankomst.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats. 

Åtgärder avseende utbildning och uppföljning av operativ personal vid SOS Alarm har vidtagits för att förhindra att liknande händelser inträffar igen. 

SOS Alarms chefläkare har beslutat att anmäla en händelse som inträffade i april 2020 enligt Lex Maria. 
En patient avled i väntan på ambulans och på grund av hög belastning i SOS Alarms virtuella väntrum kontaktades inte patienten enligt rutin för möjlighet till ny bedömning och åtgärder.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats. 
Åtgärder avseende upprättande av ny rutin för säkerställande av hantering av det virtuella väntrummet har vidtagits för att förhindra att liknande händelser inträffar igen. 

 

Verksamhetschef vård SOS Alarm har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria. 

Händelsen inträffade i januari 2020 och handlade om en pojke 21 månader som mådde dåligt, var trött och påverkad där mamman ringer till 112. Operatören tog stöd av sjuksköterska som rekommenderade att patienten skulle kvarstanna i hemmet och söka vård dagen efter. Pojken åkte till Akuten och befann sig då  i ett akut tillstånd med ketoacidos och fick senare diagnosen diabetes. Anmälan enligt Lex Maria görs utifrån att det, förutom den risk som patienten i det enskilda ärendet drabbades av, även finns risk för att liknande händelser inträffar igen om inte korrigerande åtgärder genomförs.

En internutredning har genomförts där händelseförloppet har klarlagts och bakomliggande orsaker identifierats. 

Korrigerande åtgärder på individuell nivå har genomförts.

Långsiktiga förebyggande åtgärder planeras såsom att tydliggöra rutiner kring vilka ärende som kan patientstyras, översyn av befintligt medicinskt beslutsstöd där man lättare kan identifiera symtom som kopplas samman med barn och diabetes. I vårt nya beslutsstöd kommer dessa patienter att identifieras på ett tydligare sätt.

Senast uppdaterad