Stäng
Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionallitet, som t ex sidnavigering och readspeaker (lyssna). Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Ok
Cookie-inställningar

Den här webbplatsen använder cookies (kakor) för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Vissa cookies är helt nödvändiga för att webbsidan ska fungera och är därför alltid aktiverade. I övrigt kan du själv välja vilka cookies du vill godkänna, för funktionalitet, statistik och marknadsföring. Vi behöver ditt samtycke till att spara cookies och data om ditt besök.

Välj vilka cookies du ger oss samtycke till genom att klicka på de kategorier som finns nedan och spara genom att klicka på "Godkänn utvalda". Vill du läsa mer om dessa klicka på "Visa detaljer".

Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke eller ändra dina inställningar genom att klicka på cookie-inställningar, längst ner i sidofoten.

Du kan alltid läsa om hur vi använder kakorna

detaljer
Nödvändiga cookies (13)

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionalitet , som till exempel sidnavigering. Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Namn ARRAffinity
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). Cookien används vid lastbalansering, för att säkerställa att besökarens förfrågningar dirigeras till samma server i varje surfningssession.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ARRAffinitySameSite
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). När lastbalansering är aktiverad säkerställer denna cookie att förfrågningar från en besökares webbsession alltid hanteras av samma server i klustret.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ai_session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie för varje besök (session).
Upphör 30 minuter
Typ Förstapartscookie
Namn ai_user
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie per användare, som gör det möjligt att räkna hur många som använder applikationen över tid.
Upphör 1 år
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.Session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används för att tillfälligt lagra information under ditt besök. Cookien hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar och handlingar så att du får en bättre och mer personlig upplevelse. När du stänger webbläsaren eller lämnar webbplatsen, raderas denna cookie automatiskt.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ConsentSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Innehåller personliga inställningar för cookies på SOS alarms webbplats, dvs vilka kategorier som användaren gjort opt-in/out för. Sparas i 30 dagar.
Upphör 1 månad
Typ Förstapartscookie
Namn _rspkrLoadCore
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används om du använder uppläsningstjänsten "Lyssna".
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ReadSpeakerSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Nödvändig kaka som aktiveras om du klickar på länken "Lyssna". Den gör att spelaren fungerar på samma sätt när du går till en ny sida på vår webbplats. Om du nekar kakor i din webbläsare kommer spelaren inte komma ihåg dina inställningar, utan du får göra om dessa för varje sida du vill ha uppläst. Kakan sparas i webbläsaren i cirka fyra dagar.
Upphör 124 timmar
Typ Förstapartscookie
Namn EPiStateMarker
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Styr hur data under ditt besök ska lagras - i en session eller i kaka.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_BID
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Kaka som innehåller ett ID som är unikt för din webbläsare och utfärdas av Optimizely-plattformen, om du använder ett av våra formulär för att skicka in information till oss. Denna kaka sparas i 90 dagar. När den har löpt ut skapar Episerver Forms en ny nästa gång du besöker webbplatsen.
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_VisitorIdentifier
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används när du skickar in ett formulär, för att hålla reda på vilka formulär du fyllt i. Denna kaka sparas i 90 dagar
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.eid
Utfärdare minasidor.sosalarm.se
Ändamål För att hålla användare inloggade under hela deras surfsession. (Utfärdas endast vid inloggning mot partnerwebben/mina sidor).
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn VMA
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Utfärdas när besökaren stänger ett VMA meddelande, används för att inte samma VMA-meddelande ska visas på nytt vid efterföljande sidvisningar. Sparas i ett år.
Upphör 12 månader
Typ Förstapartscookie
Statistik (3)

Dessa samlar in information om hur besökare använder vår webbplats, var besökaren har kommit från, och totalt antal besök. Vi använder informationen för att förbättra prestandan och innehållet på vår hemsida, genom att få veta vilka sidor som är mest och minst populära och se hur besökare flyttar runt på webbplatsen och kunna skapa en bättre användarupplevelse. Om du godkänner dessa cookies kan det innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn _pk_id*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra uppgifter om besökaren i form av ett unikt ID (som genereras av statistiksystemet), tidpunkten för första besöket, tidpunkten för senaste besöket samt totala antalet besök. Sparas i 13 månader.
Upphör 13 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ref*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra hänvisningsinformation om hur besökaren kom till webbplatsen. Sparas i sex månader.
Upphör 6 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ses*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra tillfällig information om besökaren. Tas bort när besöket avslutas.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Marknadsföring (4)

Kakor för marknadsföring gör det möjligt att ge dig en mer personlig upplevelse och spåra besök gränsöverskridande mellan webbplatser. De kan användas för att visa innehåll i sociala medier, till exempel LinkedIn, och visa dig relevanta annonser på andra webbplatser. Det kan även innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn 79f08280-5c63-4331-b04d-fb6f39afda51
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Tredje part
Namn 319af4c0-e197-4de9-8a9b-fe98c8a2ca04
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Tredje part
Namn msd365mkttr
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Första part
Namn msd365mkttrs
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Första part

Anmälningar 2018

Följande händelser är anmälda enligt Lex Maria under 2018.

2018-03-16

Lex Maria anmälan till följd av missbedömning av orsak till symtombild

SOS Alarms Verksamhetschef Vård har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria

Händelsen gäller en patient där anhörig ringer in och beskriver en symtombild för sin makes räkning med bröstsmärta, domningar i armar/händer, smärtpåverkad och motoriskt orolig. Patienten uppvisar förbättringar under samtalets gång. I bedömningen av samtalet och behov av ambulans har både SOS operatör och SOS sjuksköterska samverkat. Bedömningen gjordes att det rörde sig om en panikångest och patienten med dess anhörig får rekommendationen att avvakta i hemmet men återkomma vid försämring. Samtalet avslutas i samförstånd med anhörig. Anhörig återkommer sedan via 112 och under det samtalet får patienten hjärtstopp.

Händelsen bedöms som allvarlig. Även om det inte helt går att utesluta panikångest, går det inte att avskriva hjärtproblematik. Pat kändes sig kortvarigt lite bättre under samtalet, vilket sannolikt bidrog till att man ville avvakta. Ambulans borde dock ha skickats redan vid första samtalet.

Riskförebyggande åtgärder kopplat till både uppföljning av följsamhet till beslutade processer och metodik är vidtagna.

 

2018-06-26

Lex Maria till följd av fördröjning av påbörjad Telefon HLR

SOS Alarms Verksamhetschef Vård har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria

Händelsen gäller en patient funnen i badkar medvetslös. SOS operatören tolkar anhörigas beskrivna symtom hos patienten som att patienten andas och instruerar sidoläge. Patienten hade ett hjärtstopp och hjärt- och lungräddningsinstruktioner blev fördröjda.

Händelsen bedöms som allvarlig då säkerställande av andning bedöms som otillfredsställande och ledde till att livsuppehållande åtgärder blev fördröjda. Bedömningen är dock att den tragiska utgången troligtvis inte hade kunnat undvikas.

Riskförebyggande åtgärder kopplat till uppföljning, beslutstöd och utbildning är vidtagna.

 

2018-07-01

Lex Maria till följd av lång väntetid på ambulans

SOS Alarms Verksamhetschef Vård har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria

Samtal inkommer från trygghetsjouren gällande en patient som är yr och har jobbigt att andas. Inringare är inte på plats men har skickat dit hemtjänsten. SOS operatören ringer upp patienten som klagar över andningssvårigheter men dessa bedöms som måttliga. SOS sjuksköterska tas in för stöd i bedömningen. Ärendet tilldelas prioritering 2, vilket bedöms vara korrekt. Flera ambulanser erhåller ärendet vid olika tillfällen men bryts för högre prioriterade uppdrag. SOS sjuksköterska ringer upp för ny bedömning och samma prioritet kvarstår, vilket bedöms som korrekt baserat på tillståndet vid den aktuella tidpunkten. Vid ankomst till patienten har denne drabbats av hjärtstopp.

Händelsen bedöms som allvarlig och orsak bedöms vara brist i arbetsrutiner för SOS sjuksköterskans arbete med de ärenden som får ambulans tilldelade sig men sedan bryts. Denna brist kan ha inneburit att tiden för ambulansens ankomst blev fördröjd-.

Riskförebyggande åtgärder har omedelbart vidtagits där arbetsrutiner för SOS sjuksköterska har förändrats.

 

2018-07-10

Lex Maria till följd av försening av utlarmning av ambulans p.g.a. av bristande initial bedömning.

SOS Alarms Verksamhetschef Vård har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria

Händelsen gällen en patient som ringer in på 112 och är påverkad i andningen. Patientens andning lugnas något i samtalet och SOS-operatören uppfattar inte ärendets allvarlighetsgrad. Att andningen lugnar sig under samtalet tolkas felaktigt och fokus i samtalet byts. Patienten har nyligen opererats och hänvisas till att kontakta sin mottagning på det sjukhus han opererats vid.

Efter en timme återkommer mannen till 112 efter samtal med mottagningen. Ambulans larmas ut med prioritet 1. Ambulansen lastar sedan mannen prioritet 2.

Konsekvensen för mannen, förutom den psykiska stress som känslan av att inte få ordentligt med luft innebär så försenas hans ankomst till akutmottagning och möjlighet till fullständig medicinsk utredning med 60 minuter.

Riskförebyggande åtgärder har vidtagits i form av utveckling av beslutsstöd och samtalsuppföljning.

 

2018-10-12

Lex Maria till följd av bristande hänvisning

SOS Alarms Verksamhetschef Vård har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria.

Samtal inkommer från en inringande som uppger att hennes barnbarn har satt i halsen. Barnbarnet och den inringande befinner sig inte på samma adress. SOS operatören hänvisade den inringande att ta kontakt med barnets mamma, som fanns hos barnet, och be henne ringa 112 själv.

Mamman ringer sedan in själv på 112 och det handlar om en förmodad pappersbit som sitter i halsen på oklart ställe. Barnet kan andras men är märkbart irriterad av föremålet. SOS operatör tar stöd av SOS sjuksköterska i samtalet. Barnet uppges må bättre under samtalet och mamman hänvisas att ta barnet själv till sjukhus för kontroll.

Händelsen bedöms som allvarlig där barnet utsattes för en risk. SOS operatören i samtal nummer ett borde ha tillsett att det larmades ut ambulans till adressen där barnet befann sig och själv ringt upp mamman som befann sig med barnet.

Riskförebyggande åtgärder har vidtagits i form av förändring i utbildning samt samtalsuppföljningar.

 

2018-10-16

Lex Maria till följd av bristande bedömning av prioriteringsgrad av patient

SOS Alarms Verksamhetschef Vård har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria.

Händelsen handlar om en patient som trillat och slagit i huvudet. Polis är på plats och ringer in samtalet. Det är rörigt på plats och det är svårt att få fram adekvata uppgifter. Mannen uppges krampa under samtalet men detta uppmärksammas inte i intervjun. Bristande följsamhet till inhämtning av uppgifter förekommer. Ett samförstånd av brådskande graden nås inte mellan polis och SOS operatör. SOS operatören lägger ärendet som en prioritet 2, akut men inte livshotande. Annan ambulans åker förbi platsen av en slump och tar med sig patienten som är kritisk. Mannen avlider till följd av sin skallskada.

Riskförebyggande åtgärder har vidtagits i form av utveckling av beslutsstöd och samtalsuppföljning.

 

2018-10-24

Lex Maria till följd av utebliven ambulans

SOS Alarms Verksamhetschef Vård har beslutat att anmäla en händelse enligt Lex Maria.

Händelsen handlar om en patient som ringer in på 112 och har kräkts i över ett dygn. Patienten är insulinbehandlad diabetiker. Patienten låter andningspåverkad och sluddrig i sitt tal. SOS operatör tar stöd av SOS sjuksköterska i bedömningen. SOS sjuksköterska bedömer att patienten kan ta egen transport till sjukhuset. En granne hjälper patienten till sjukhus och han bedöms vara i kritiskt tillstånd.

Händelsen bedöms som allvarlig och patienten har utsatts för en risk. Patienten borde ha erhållit en ambulans.

Riskförebyggande åtgärder har vidtagits i form av förändring i beslutsstöd i hantering av patienter med diabetes med uppvisade symtom på högt blodsocker. Åtgärder kring samtalsavlyssning och uppföljning har också vidtagits.

 

Senast uppdaterad