Stäng
Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionallitet, som t ex sidnavigering och readspeaker (lyssna). Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Ok
Cookie-inställningar

Den här webbplatsen använder cookies (kakor) för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Vissa cookies är helt nödvändiga för att webbsidan ska fungera och är därför alltid aktiverade. I övrigt kan du själv välja vilka cookies du vill godkänna, för funktionalitet, statistik och marknadsföring. Vi behöver ditt samtycke till att spara cookies och data om ditt besök.

Välj vilka cookies du ger oss samtycke till genom att klicka på de kategorier som finns nedan och spara genom att klicka på "Godkänn utvalda". Vill du läsa mer om dessa klicka på "Visa detaljer".

Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke eller ändra dina inställningar genom att klicka på cookie-inställningar, längst ner i sidofoten.

Du kan alltid läsa om hur vi använder kakorna

detaljer
Nödvändiga cookies (13)

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionalitet , som till exempel sidnavigering. Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Namn ARRAffinity
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). Cookien används vid lastbalansering, för att säkerställa att besökarens förfrågningar dirigeras till samma server i varje surfningssession.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ARRAffinitySameSite
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). När lastbalansering är aktiverad säkerställer denna cookie att förfrågningar från en besökares webbsession alltid hanteras av samma server i klustret.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ai_session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie för varje besök (session).
Upphör 30 minuter
Typ Förstapartscookie
Namn ai_user
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie per användare, som gör det möjligt att räkna hur många som använder applikationen över tid.
Upphör 1 år
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.Session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används för att tillfälligt lagra information under ditt besök. Cookien hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar och handlingar så att du får en bättre och mer personlig upplevelse. När du stänger webbläsaren eller lämnar webbplatsen, raderas denna cookie automatiskt.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ConsentSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Innehåller personliga inställningar för cookies på SOS alarms webbplats, dvs vilka kategorier som användaren gjort opt-in/out för. Sparas i 30 dagar.
Upphör 1 månad
Typ Förstapartscookie
Namn _rspkrLoadCore
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används om du använder uppläsningstjänsten "Lyssna".
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ReadSpeakerSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Nödvändig kaka som aktiveras om du klickar på länken "Lyssna". Den gör att spelaren fungerar på samma sätt när du går till en ny sida på vår webbplats. Om du nekar kakor i din webbläsare kommer spelaren inte komma ihåg dina inställningar, utan du får göra om dessa för varje sida du vill ha uppläst. Kakan sparas i webbläsaren i cirka fyra dagar.
Upphör 124 timmar
Typ Förstapartscookie
Namn EPiStateMarker
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Styr hur data under ditt besök ska lagras - i en session eller i kaka.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_BID
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Kaka som innehåller ett ID som är unikt för din webbläsare och utfärdas av Optimizely-plattformen, om du använder ett av våra formulär för att skicka in information till oss. Denna kaka sparas i 90 dagar. När den har löpt ut skapar Episerver Forms en ny nästa gång du besöker webbplatsen.
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_VisitorIdentifier
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används när du skickar in ett formulär, för att hålla reda på vilka formulär du fyllt i. Denna kaka sparas i 90 dagar
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.eid
Utfärdare minasidor.sosalarm.se
Ändamål För att hålla användare inloggade under hela deras surfsession. (Utfärdas endast vid inloggning mot partnerwebben/mina sidor).
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn VMA
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Utfärdas när besökaren stänger ett VMA meddelande, används för att inte samma VMA-meddelande ska visas på nytt vid efterföljande sidvisningar. Sparas i ett år.
Upphör 12 månader
Typ Förstapartscookie
Statistik (3)

Dessa samlar in information om hur besökare använder vår webbplats, var besökaren har kommit från, och totalt antal besök. Vi använder informationen för att förbättra prestandan och innehållet på vår hemsida, genom att få veta vilka sidor som är mest och minst populära och se hur besökare flyttar runt på webbplatsen och kunna skapa en bättre användarupplevelse. Om du godkänner dessa cookies kan det innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn _pk_id*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra uppgifter om besökaren i form av ett unikt ID (som genereras av statistiksystemet), tidpunkten för första besöket, tidpunkten för senaste besöket samt totala antalet besök. Sparas i 13 månader.
Upphör 13 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ref*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra hänvisningsinformation om hur besökaren kom till webbplatsen. Sparas i sex månader.
Upphör 6 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ses*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra tillfällig information om besökaren. Tas bort när besöket avslutas.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Marknadsföring (4)

Kakor för marknadsföring gör det möjligt att ge dig en mer personlig upplevelse och spåra besök gränsöverskridande mellan webbplatser. De kan användas för att visa innehåll i sociala medier, till exempel LinkedIn, och visa dig relevanta annonser på andra webbplatser. Det kan även innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn 79f08280-5c63-4331-b04d-fb6f39afda51
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Tredje part
Namn 319af4c0-e197-4de9-8a9b-fe98c8a2ca04
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Tredje part
Namn msd365mkttr
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Första part
Namn msd365mkttrs
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Första part

Anmälningar 2016

Följande händelser anmäldes enligt Lex Maria under 2016.

2016-12-22
Anhörig ringer om sin sambo som fått plötsliga och kraftiga höga buksmärtor. Då mannen haft buksmärta tidigare hänvisas sambon ringa 1177 för rådgivning. Anhörig ringer åter till 112 efter många minuter och får då ambulans prio 1. I ambulansen på väg till sjukhus får mannen hjärtstopp men överlever händelsen.  

 

2016-12-12
Kvinna getingstungen som uppger att hon är svullen om tungan och ansikte. Hänvisas felaktigt till 1177. Anhörig som inte är på platsen ringer 112 30 minuter senare. Ambulans skickas prio 1, vårdinstsen blir totalt sett fördröjd 30 minuter. Operatör säkerställde ej heller adressen med patienten själv så ambulansen körde även fel.  

 

2016-11-28
Anhörig ringer 112 om en man på annan adress med misstänkt hjärtsjukdom. 112-operatören kontaktar mannen men ger felaktiga råd och patientstyr ärendet. Efter 20 minuter ringer anhörig åter till 112 och är på på plats hos mannen. Ambulans larmas korrekt med prio 1.  

 

2016-11-17
Hjälpsökande kontaktar nödnumret 112 då hennes sambo upplever andningssvårigheter. Hjälpsökande är stressad. Det återfinns kommunikationssvårigheter och stora språkproblem i samtalet. SOS-operatören missbedömer hjälpsökandes uttal och erhåller en felaktig adress som bekräftas av hjälpsökande. SOS-operatören kontrollerar inte kommun eller stadsdel och kontrollerar inte referenspunkter i det digitala kartstödet. Den korrekta adressen fanns i katalogsökningsuppgifter, men dessa kontrollerades aldrig av SOS-operatören.

Några minuter in i samtalet försämras den hjälpbehövande och blir medvetslös utan adekvat andning. T-HLR initieras. Felpositioneringen upptäcks när första ambulansresurs är på plats vid den felaktiga adressen. Ambulansresurserna omdirigeras till den korrekta positionen samtidigt som IVPA initieras. Fördröjning av hjälpinsats blir cirka 12 minuter vid beräkning från att ambulansresurs är framme på fel adress till att räddningstjänst är framme på korrekt adress. Hjälpbehövande lastas som prioritet 1.  

 

2016-09-23
Händelsen inträffade i juli 2016 i Stockholm. En kvinna med andningsbesvär och cirkulatorisk påverkan ringer 112 och allvaret i samtalet missbedöms och får prio 2. När ambulans anländer efter ca 1 timme hittas hon avliden i hemmet.  

 

2016-08-22
Händelsen inträffade 2016-06-10. Hänvisat till 112 av 1177 för kraftnedsättning och stickningar/domningar i höger hand. Symtomen tas inte på allvar, AKUT-testen genomförs ej och patienten får rådet att avvakta hemma. När sonen kör in mannen dagen efter till sjukhus blir de ifrågasatta varför de inte sökt tidigare. Mannen har nu en högersidig förlamning efter en stroke. 

 

2016-07-18
En hjälpsökande ringer 112 och har andningsbesvär och cirkulatorrisk. Allvaret i situationen missbedöms och tilldelas en prio 2. När ambulans anläder hittas patienten avliden i hemmet.

 

2016-07-06
En kvinna ringer på grund av blodiga kräkningar och buksmärta. Ärendet får låg prioritet och det blir väntetid på ambulans. Vitalparametrar kontrollerades ej korrekt. SOS- sjuksköterska tar kontakt - nya symtom framkommer - ingen ny prio. Hjälpsökande ringer åter - en ny bedömning görs av en annan SOS-sjuksköterska - prion kvarstår Ambulans bedömer att kvinnan har cirkulationspåverkan och lastar Prio 1 till sjukhus. 

 

2016-06-27
En kollega till den hjälpbehövande ringer och uppger att hjälpbehövanden plötsligt fått nacksmärtor som strålar upp i huvudet. Ambulans beställdes med för låg prioritet. Lång väntan på ambulans och efter 40 min ringer SOS-sjuksköterska och gör en ny medicinsk bedömning, rekommenderar egen transport pga. av resursbrist. Allvaret i ärendet missbedöms och ingen ambulans skickas ut, hjälpbehövanden åker egen transport till sjukhuset där det konstateras hjärnblödning. 

 

2016-06-10
Den hjälpsökande kontaktar 112 efter hänvisning från 1177. Symptomen är kraftnedsättningar och stickningar/domningar i höger hand. Man missbedömer allvaret i symptombeskrivningen, AKUT-test genomförs ej och patienten får rådet att avvakta hemma. När sonen kör in föräldern dagen efter till sjukhus blir de ifrågasatta varför de inte har uppsökt vård tidigare då patienten nu har en högersidig förlamning efter en stroke. 

 

2016-05-16
Maken ringer för sin fru som nyligen är hjärtopererad och känner sig yr och svimfärdig, prioriteras som brådskande. Ärendet positioneras i kartan. Maken ringer åter och frågar efter ambulansen samt meddelar att patienten är sämre, ärendets prioritet och positionering kvarstår trots försämring. När ambulansen kommer till utsatt adress upptäcks det att ärendet är positionerat i fel ort. I nästa samtal ändras positioneringen men prioritet kvarstår. Tidsfördröjning 30 minuter. 

 

2016-04-22
Hjälpsökande kontaktar SOS Alarm då de hittat hjälpbehövande liggande på golvet, inte kontaktbar, med dålig färg i ansiktet samt oklar andning. Ärendet felpositioneras initialt och misstaget upptäckts först när utalarmerade ambulansresurser anländer till den felaktiga positionen. Hjälpinsatsen fördröjs med cirka 15 minuter.

 

2016-04-20
En mamma till en 11 månader gammal pojke kontaktar SOS Alarm då hon upplever att hennes son är väldigt slö, andnings- och allmänpåverkad. SOS-operatören som hanterar nödsamtalet konsulterar SOS-sjuksköterska. SOS Alarm hänvisar mamman att besöka vårdcentral. En kort stund senare kontaktas nödnumret 112 igen efter att pojken blivit ytterligare försämrad framför allt avseende medvetande. Pojken erhåller nu ambulans och IVPA med prioritet 1. Konsekvensen för barnet blir att ambulans utalarmeras i ett försent skede och tiden innan barnet kommer till sjukhus förlängs. Barnet utsätts därmed för risk för vårdskada.

 

2016-04-20
Pappan till en 10 månader gammal flicka kontaktar SOS Alarm då han upplever att hans dotter är väldigt trött, andnings- och allmänpåverkad samt inte beter sig som vanligt. SOS-operatören som hanterar nödsamtalet konsulterar SOS-sjuksköterska som övertar den medicinska intervjun och genomför den slutgiltiga bedömningen. SOS Alarm ser inget sjukvårdsbehov i nuläget och ber pappan att avvakta med att uppsöka sjukvården. Flickan erhåller inte ambulans. Pappan kör själv. När flickan kommer in till sjukhus är hon nackstel och medvetslös. Troligen atypiska kramper.

 

2016-04-04
En man hade fått hjärtstopp och T-HLR startades omedelbart. Ambulans och övriga resurser larmades enligt rutin men ärendet blev felpositionerat, vilket ledde en tidsfördröjning på ca 15 minuter. Vad vi vet så gick det bra för patienten i slutändan.

 

2016-03-11
Dödsfall pga. fördröjd behandling av hjärtstillestånd. Orsakerna var flera - anamnesen var svårfångad, samtalet bröts flera gånger, och hjälpsökanden förväntade sig inte att behöva svara på frågor och upplevde sig ifrågasatt. Hjälpfrågor användes men besvarades inte. Ambulans tilldelades ej direkt men enligt de direktiv som finns i Gävleborg.

 

2016-01-15
Hjälpsökande kontaktar SOS Alarm då hjälpbehövanden är ute på djupt vatten och ej kan simma. I första samtalet bedömdes det ej som att det fanns något hjälpbehov. Inringaren kontaktar SOS Alarm åter efter 13 min och då har hjälpbehövanden försvunnit under ytan. Ambulans och räddningstjänst larmades till platsen och fann hjälpbehövanden i vattnet. Återupplivningsförsök startades på platsen men utan resultat.

 

2016-01-15
Hjälpsökande ringer SOS Alarm då han har mått dåligt några dagar och haft flera olika symtom. Svårfångad sjukhushistoria. Ärendet bedömdes Prio 3 av SOS-sjuksköterska och ambulans var på plats 2 timmar senare. Ingen öppnade i bostaden, ambulanspersonalen tog sig in och fann mannen med hjärtstopp. Mannen dödförklarades på platsen. 

Senast uppdaterad